Menet-teszt: a British Airways két Boeing típusát vizsgáltuk Kína felé

Amikor a vadkeletre szólítottak minket a tennivalóink, egy open jaw repülés mellett döntöttünk, azaz Csengtu volt a célállomás és Sanghaj a visszaindulási pont.

 

ÍGY REPÜLTÖK TI – légitársaságok górcső alatt
British Airways összehasonlítás – 787-es Dreamliner és 777-es igásló

Új esztendő, új szekció! Ismét próbálunk egyedi tartalommal előrukkolni, a menetteszteket elsősorban a repülés szerelmeseinek illetve a frequent flyer utasok számára indítjuk, hasznos tanácsokkal, első kézből származó tapasztalatokkal.


A mai beszámolóból kiderül:
- hova repüljünk a British-sel, hova ne?
- így kerüljük el heathrow-i átszálláskor a járatlekésést
- a Dreamliner legrosszabb ülései
- longleg hely vagy economy plus?
- a brit konyha 10.000 m magasban
- a 777-es élményfaktora teli járat esetén
- a British Airways helye az árversenyben


Amikor Kínába szólítottak minket a tennivalóink, egy open jaw repülés mellett döntöttünk, azaz Csengtu volt a célállomás és Sanghaj a visszaindulási pont. Tettünk így azért is, mert Szecsuán felé lehetőségünk nyílt kipróbálni a British Airways egyik vadiúj Dreamlinerét és rendkívül kíváncsiak voltunk, mit nyújt ez a közepes méretű hordozó, mert igencsak vegyes véleményeket hallottunk róla. A Sanghaj-London szakasz a maga 13 órájával pedig igen maratoni repülésnek számít, azt néztük, komfort tekintetében mit várhatunk egy ilyen megterhelő úton.


BA, mint British Airways


A British Airways bár egy igen komoly múltra visszatekintő és rendkívül potens piacot kiszolgáló légitársaság, manapság nem sorolják a vezető cégek közé, négy csillagos minősítése átlagosnak mondható. Lemarad mind a pénzzel kitömött, egymásra licitáló arab szolgáltatók (Qatar, Emirates, Etihad), mind a vezető európai légitársaságok (Lufthansa, KLM) mögött, az utasvélemények is csak erős közepesre szavazzák a nemzetközi fórumokon.


Az első, amit vizsgáltunk, a menetrendi csatlakozás. Kifelé kora délutáni indulás, 2 órás átszállással, 10 óra utáni érkezés. Visszafelé reggel 10.55-ös indulás, délután 15.55-ös érkezés, 18.05-kor tovább Pest felé, érkezés 21.35-kor, még nem túl későn tömegközlekedéssel hazajutni. Nincsenek hajnali indulások, az átvizsgálások miatt kicsit kapkodós, de azért kezelhető átszállások, szóval tökéletes menetrend.


Az árazásnál is igen kellemes tapasztalataink voltak, a BA economy-n 150.000 és 190.000 Ft között van jelen és egész jó helyen virít az árversenyben a kínai-európai vegyes ajánlatokkal egy szinten (KLM-China Southern, Lufthansa-Air China, Brussels – Hainan), Ami még ennél is jobban érdekelt minket, az a prémium economy elérhetőség, ami számos viszonylaton hiánytermék – ezt 270.000 Ft magasságában találtuk meg az Aeroflotnál, az Air France 400-zal követi, Lufthansa és British 500.000-ért teszi elérhetővé.


Business osztályon erős a verseny, mind mindig, hiszen a légitársaságokat elsősorban ez a szegmens érdekli. Brussels – Hainan kombó 600.000-től indít, Air France 700.000-től, BA 800-nál száll piacra, ez közepes ár, erre az árszintre lő be a nagy többség, Lufthansa 1 millióra, Thai 1,3-ra áraz.

Budapest-London Heathrow-Csengtu
A Boeing Dreamlinere 787-es típusszám alatt 2011-ben került forgalomba, és üzemeltetői elődje, a 767-es képest mért 20%-os üzemanyag-megtakarítása miatt döntöttek csatasorba állítása mellett, melyet kompozit-anyagának, új fejlesztésű Rolls-Royce motorjának és aerodinamikai fejlesztéseknek köszönhet. Üléskialakítástól függően akár 381 utast is képes szállítani. A 787-8-as verzió 56,7 m hosszú, 16,9 m magas, 60,1 m fesztávval rendelkezik, kabinszélessége 5,77 m és 13.600 km hatótávolsággal bír.

 

 boeing 787 8 seatmap 500x1334

Forrás: britishairways.com


Indulás előtt 24 órával enged csak a rendszer online helyet foglalni, előtte felár ellenében tudunk jobb pozíciót kiharcolni magunknak.

 buy seat online

Hosszú szakaszon megérheti


December 1-jén repültük a csengtui viszonylatot, amikor méretes szélvihar tépázta Budapestet, reptérre menet mindenütt kidőlt fákat láttunk - de örömünkre Liszt Feri késések nélkül fogadott és indított gépeket a brutális széllökések ellenére is, és később az Airbus 320-as gépben ülve sem éreztük a vihar komolyságát.
A 2 és fél órás nem kínál sok mindent tartalmi szempontból, az étkezés egy hidegszendvics és egy fahéjas fánk, ami ízletes, de ebédnek karcsú. Szórakoztató rendszer pedig nem jár ehhez a géptípushoz, csak egy mennyezeti információs grafika. Az enteriőr lehet éppen megosztó, kicsit birodalmi hatású a szigorú fekete bőr, de ropogósan friss, nekem bejött.

 December 1 003

Szigorú, de korrekt

A budapesti járat mindössze két perces késéssel érkezett Londonba, ahol combos távot kell sétálni és a fogkrémre is kiterjedő átvizsgáláson átjutni, hogy elérjük a T5-re 10 percenként induló transzferbuszt, melynek menetideje kb. 10 perc. Minimum 45 percet érdemes az átjutásra szánni, a járatokra a beszállást pedig általában 20 perccel indulás előtt lezárják, így Heathrow-n másfél óránál rövidebb átszállási idővel utazni szerintünk elég rizikós vállalkozás.

 December 1 028b

A forgalomra nem lehet panasz

A London-Csengtu járaton az első meglepetés akkor ért minket, amikor a járathoz szállító buszra mindösszesen 28-an szálltunk fel, a képek jól illusztrálják a 214 fős (35 business, 25 prémium economy, 154 turista) gépen a szellősséget. Ritkán van módunk úgy repülni, hogy minden két utasra jut egy stewardess…

 December 1 037b

Ennél üresebb nemigen lehet

Egy kényelmes repülésnél nagy jelentősége lehet az ülésválasztásnak. Bár ez esetben nem így lett, a hosszútávú járatok többsége azért 80%-os telítettség felett repül, ahol bizony nagy valószínűséggel kapunk szomszédot, akár a jobb és bal oldalunkra egyaránt. Ezt elkerülendő preferáljuk a folyosó vagy ablakülést, na de szórakoztató-e egy 10 órás úton az ablaktól két utason át ki- és bemászkálgatni? Ezt szem előtt tartva én az utolsó sort néztem ki magamnak, ahol a hajótest görbülete miatt már csak két ülés található. Egyébként is az a tapasztalat, hogy a hátsó sorokba kevésbé ültetnek utasokat a check-in kollégák. A fotón jól látható, hogy itt az ülés mellett tágas tér adódik, akár csomagtárolásra is, de a lábhely miatt sem mellékes, hogy miként nyújtózkodhatunk.

December 1 036b

Az utolsó sor, ki hinné, a legtágasabb

December 1 035b

Vakablak – kellemetlen meglepetés is érhet minket


Mivel volt terünk felfedezősdit játszani, megmértem az üléseket, kipróbáltam a különböző komfortélményt. Turista osztályon 31/17 inch-es szisztémával van dolgunk, azaz 69 cm tér van két üléssor között, 43 cm széles az ülés. Sajnos azt kell mondani, ez a legkevesebb a piacon, és főleg az ablaknál ülve, ahol a 3-3-3-as kiosztás miatt brutálisan a falra van tolva a szélsőülés, irtózatosan szűknek érződik a hely, semmivel sem többnek, mint egy rövidtávú Budapest-London szakaszon!

 December 1 034b

A 2-4-2 humánusabb volna


Így aztán nem kell sok hozzá, hogy megkedveljük a prémium economy osztályt (a Britishnél ez World Traveller Plus néven fut), itt 86 cm lábterünk van 47 cm az ülésszélesség, plusz sokkal több helyünk van a karfánál, nem a szomszéd gyomrában lesz a könyökünk (és fordítva). Az a határozott véleményünk, hogy aki megengedheti magának, zsúfolt gép esetén mindenképpen váltson feljebb erre az osztályra, megéri az árkülönbözet. Ilyen kevés helyet kínáló géppel még nem utaztunk hosszútávon! Ha ez mind nem lenne elég, az ablaksornál roppant szerencsétlenül van a médiaközpont elhelyezve, semmi helyet nem hagy a lábunknak, kis túlzással töröküléssé degradálva lehetőségeinket.

 December 1 110b

Semmi, de semmi lábhely. Ablaknál karnak sem.

December 1 041b

Folyosónál még oké, középső ülés rosszabb, ablakhely brrrrrrrrrrrrrrrr…


Az ülések közti karfák kb. 75 fokig hajthatóak fel, ami zavaró, ha van hely és keresztbe feküdve szeretnénk aludni az üléseken.

 December 1 068b

Meglepetés! A longleg ülés kijáratnál, ami nincs...

December 1 069b

Mondom, hogy nincs! Állítólag annyira rossz hely, hogy BA nem is értékesíti.

December 1 125b

Economy plus (2-3-2) és Economy (3-3-3) egy képen

December 1 124b

 Economy plus longleg – business feeling

December 1 059b

Economy plus-ra váltani pihentető

(Egy rövid kitérő erejéig: miért ilyen üres a gép és miért éri ez így meg a cégnek? Keddi nap repültünk, és a hétköznapok jellemzően alacsonyabb foglaltsággal zajlanak. Ez különösen igaz a keddi, szerdai, csütörtöki napokra. Tehát ha rugalmas a mindenkori utazásait illetően, javasoljuk, próbáljon ezen napok valamelyikére foglalni, bármilyen társasággal is utazik. A cégnek pedig azért éri meg, mert a lábunk alatt ennél jóval többen utaztak – a járat komoly lazacszállítmánnyal érkezett és ez a cargo bevétel bőven kitermeli a viszonylat állítólag 50.000 GBP körüli önköltségi árát.)


Nézzük a szolgáltatásokat. Az érkezéskehez nem kapunk menülapot, csak egy szokásos csirke vagy pasta kérdést, ez kevéssé elegáns. A csirke ellenben kifejezetten jóízű, fűszeres, nyoma nincs annak a mellébeszélésnek, hogy odafönt 10000 m-en nem érezzük úgy az ízeket. De igen, ha van neki. Mint ahogy a pastának nincs.

 December 1 079b

Ráksaláta.

December 1 080b

Csirke. Biztos van fantáziadúsabb éttermi elnevezése is, de menünap nélkül ennyi.

December 1 083b

Pasta. Aztapaszta, ez fűszert nem látott.


Az édesség ugyanakkor megint csak hibátlan. Hozzá a francia fehérbor nagyon jól csúszik, az érzetet csak a műanyag flakon csökkenti kissé. Nem az étel hibája, és valószínűleg nem is a gépé, de a British olyan tálcát használ, ami a legkisebb huppanóra is útnak indul és nagy valószínűséggel az utas ölébe dönti a tálca teljes tartalmát.

Szétnézve a gépen jó érzést kelt, hogy minden ragyogóan új. Vannak azért technikai nehézségek, a gombnyomásra sötétedő ablak vagy működik vagy nem (nekem elsőre nem, a másik ablaknál igen, aztán ott is meghalt). A szórakozató központ kellemes méretű, reszponzív, jól reagál az irányításra, ám a térkép csak újraindítás után üzemel.

 December 1 073b

Kijelző és kontroller.


A flight information grafika élvezetes, követhetjük bal oldali, jobb oldali, felülnézeti és még számos egyén nézőpontból, merre járunk és mit látunk (éjszakai járat lévén nem sokat).

 

December 1 096b

Méret rendben, fényerő szuper.

A gép eco-friendly voltáról sokat cikkeznek, és hangsúlyt szokott kapni a gép halk tulajdonsága is. Lehet, hogy halk, ezt mérni nem tudtuk, így mindig arra hagyatkozunk, halljuk-e a filmeket. Talán a drámaian rossz fülbedugós fülhallgatónak tudható be, de gyakorlatilag élvezhetetlen a fedélzeti mozi. Mivel sima jackes dugó van a karfába építve, érdemes saját fülest hozni az utazáshoz. A kép megállíthatósága, visszatekerhetősége ugyanakkor igazi home cinema feeling, hol van már a régi vagy időben bekapcsolódtál a filmezésbe, vagy várj két órát, amíg újraindul kaland?
Ha hátradől az előttünk ülő utas, 33 cm távolság marad a szemünk és a képernyő között, ez még éppen elfogadható.
Ami sokak számára negatívum lehet, hogy wifinek se híre, se hamva, információink szerint egy jumbo gépen folyik a tesztelés, érződik egy kis fáziskésés a vevők kényelméért folytatott versenyben.

December 1 121b

Egy pillantás a business osztályra: menetiránynak háttal, konzervsarokba dugva – kicsit meglepő


Érkezés 10.28 perckor, tehát a gép maximális pontossággal teljesíti a feladatát.

 

December 1 129b

Fenséges! Ezt nem lehet elvitatni!


Sanghaj Putong – London Heathrow - Budapest
A hazaúton az első apró kellemetlenség az, hogy nem tudunk online becsekkolásnál ülést váltani, már csak a repülőtéren enged további változtatást, ennél nagyobb rugalmasságot enged jó pár társaság.

A 777-esről annyit kell tudni, hogy a világból is kirepül és a cégek kedvenc repülőtípusa. Az Airbus A330, A340, A350 versenytársaként fejlesztették ki, első példánya 1995-ben lépett szolgálatba. Számos tervezési elemben egyezik a 787-essel, de méretei frekventáltabb utakra teszik alkalmassá, a 777-300-EX (extended range) akár 550 utasig is bővíthető, hossza 73,9 m, szárnyfesztávja 64,8 m, kabinszélessége 5,87 m, 15.800 km hatótávolsággal.
Elrendezését tekintve több konfiguráció jellemzi, van 2, 3 illetve 4 osztályos változata is, turistán pedig 3-3-3 vagy 3-4-3 ülésgyakoriság megszokott. A British 3x3-as ülést kínál, ami nagy pluszpont, mert például az Emirates szívbaj nélkül beszorít még egy ülést középre, ami nyilván érződik a komfortfokozaton (18,2 inch vagy 17,1 inch, nem mindegy).

 December 6 016b

Új, szép és zsúfolt – ahogy egy fő viszonylaton annak lennie kell


Kíváncsiak vagyunk, mit kínál a BA, mert a sanghaji viszonylat kiemelt fontosságú szinte minden társaság számára, van olyan a piacvezető cégek közül, amelyiknek ez az útvonal az egész hálózatában a legjövedelmezőbb járata! A 777-es-ek már róják egy ideje az égboltot, és nem kevés igen leharcolt darabja van (én nyáron éppen az Emirates-nél egy ilyet fogtam ki BKK és DXB között), itt örömmel konstatáljuk, hogy nincs korosodó érzés, kárpitok, ülések rendben, alkalmazások működnek. A beltér hangyányit tágasabbnak érződik, mint a 787-esen, térdnél a hátranyúló karfánál vannak kisebb gondok, de ez betudható az én extrém méreteimnek (193 cm), fotón jól látható, hogy kisebb termetű ázsiai lány nem küzd áthidalhatatlan problémákkal. Az utazás végén lemértem, 72 cm lábtér van és 46 cm az ülésszélesség, tehát ez a pár centi igen sokat számít a Dreamlinerrel szemben.

 

December 6 018b

Küzdelem az elemekkel


Ismét hátra, az utolsó előtti sorra voksolok, ahol két ülés van csak egymás mellett, sokat számít ez felkeléskor egy 13 órás úton) és lám, finom tér van az ablakig is, jóval szellősebb, mint egy sorral előrébb (kb. +5 centi), érződik ez azonnal, ahogy elhelyezkedem.

A gép minimális késéssel 11.05-kor hosszan kitaxizik és gyengéden levegőbe emelkedik. Itt a szórakozás ideje: a mozicsatornák száma erősen véges és kereskedelmi csatorna feelinget kelt, ahogy sorakoznak a reklámok a filmek előtt. Két kezemen meg tudom számolni a friss filmek számát, van külön ajánlat a Vissza a jövőbe típusú klasszikusoknak is, a thriller kategóriában összesen 5 db film található, az HBO csatorna azonban jó (sorozatok: Silicon Valley, Show me a hero, True detective, akár egy egész szezont végig lehet nézni, behozni azt, amire otthon nincs idő). Összességében, ha már az Emirates-t többször említettem, akkor ezen a téren 10-1 az eredmény oda.

Étkezés terén persze szembesülök a hátsó sorok negatívumával (ez most egy a vasárnapi, majdnem teli járat), választási lehetőség híján marhapörkölt érkezik, ami ugyanakkor hibátlan, a leszállás előtt nem sokkal felszolgált második menü csirkéje és az azt követő desszert ízetlen, így a konyhai produkció mindkét járaton hullámzó.

 December 6 027b

Terült, terülj asztalkám. Nem kell szégyenkezniük.

 December 6 037b

Ez megint nem egy ízorgia

 

Az utolsó budapesti szakasz különösebb esemény nélkül az első repülés ismétlése, bár először itt futottunk bele késésbe, 20 perccel később indult a járat, amit gyakorlatilag le is dolgozott. Egy próbát itt is tettem extra kéréssel, és teljes rugalmasságot tapasztaltam a staff részéről.

 December 6 049b

Az élmény, ami sok pénzt megér – naplemente és felhőparádé London felett

 

Összegzés:
A British Airways hazahozott pontosan, épségben – van-e ennél fontosabb? A nüanszok, az élményfaktor terén vegyesen teljesít a cég. Ha van választási lehetőség, inkább 777-essel repülnénk, a 787-es térkínálata méltatlan egy vezető légitársasághoz (ezzel szemben mégis sokan használják). Illene itt is 2-4-2 kiszerelésben, eggyel kevesebb üléssel repülni economyn, mint az Airbus A330-asoknál, vagy a 340-eseknél. Tömött gép esetén érdemes pár nappal az utazás előtt online, vagy az utazási irodában vagy akár becsekkolásnál a reptéren upgrade-et venni prémiumra, ez jó köztes megoldás, megéri a pluszköltséget. A British Airways ezt az osztályt sok gépén kínálja, ami szerintünk jó üzletpolitika. Az étkezés minősége hullámzó, a gépek új hatásúak. Mindig keressük az emberi faktort, amitől extra lehet az utazási élmény, én itt gyerekeimnek kértem egy-két csomag kekszet pluszban, mert nagyon ízlett, és cserébe hatalmas zacskónyit kaptam, ez korrekt gesztus volt. Egyébként a személyzet angolos, udvariasan távolságtartó, egyedül a Sanghaj-London szakaszon (túl?) harsány.
A döntő: az érzet, ami megmarad - kezdeti félelmeink ellenére jól éreztük magunkat, az utazás pozitív élmény, de ez múlott a szerencsén is, mert a 787-es horror kaland lehet teli járatnál, illetve a tájékozott ülésválasztáson is, hogy mely ütést érdemes preferálni, ebben tud segíteni egy tapasztalt utazási tanácsadó.

A British-t ajánljuk azokra a szakaszokra, ahol a legversenyképesebb árakkal vannak jelen (Hongkong, Sanghaj, Egyesült Államok, Karib-szigetek)

A320 – BUD-LHR
Komfort: 7/10
Szórakoztatás: 3/10
Étkezés: 4/10
Személyzet: 7/10
Pontosság: 10/10
Árérték: 8/10

B787 – LHR-CTU
Komfort: 3/10
Szórakoztatás: 5/10
Étkezés: 7/10
Személyzet: 9/10
Pontosság: 10/10
Árérték: 7/10


B777 – PVG-LHR
Komfort: 8/10
Szórakoztatás: 7/10
Étkezés: 7/10
Személyzet: 9/10
Pontosság: 10/10
Árérték: 8/10


A320 – LHR-BUD
Komfort: 7/10
Szórakoztatás: 3/10
Étkezés: 4/10
Személyzet: 8/10
Pontosság: 9/10
Árérték: 8/10


Összeredmény:

British Airways Longhaul Turista osztály: 7,5
British Airways Shorthaul Turista osztály: 6,6